軽井沢フォトフェスト2024年展示作品公募

Karuizawa Foto Fest 2024 Call-for-entry Details

軽井沢フォトフェスト2024年 展示作品の公募は2月11日をもって終了いたしました。
多数のご応募をいただき、ありがとうございました。

第3回2025年度KFF展示作品公募は2024年秋より始まります。撮影期間はすでに始まっております。現在、詳細は下記の通りです。なお、公募が始まる時に確定しますので、それまでは変更の可能性がございますことをご理解願います。

流れ:

撮影期間:2024年1月1日〜2024年12月31日

公募開始:概ね2024年9月1日〜

公募締切:2025年1月7日(予定、延長無し)

審査開始:2025年1月10日〜

The 3rd Annual 2025 KFF Exhibition Call for Entries will begin in the fall of 2024. The filming period has already begun. Currently, the details are as follows. Please note that the details will be finalized when the call for entries opens, and are subject to change until then.

Timeline:

Photography period: January 1, 2024 - December 31, 2024

Start of open call: September 1, 2024 (approx.)

Deadline: January 7, 2025 (tentative, no extensions)

Jurying begins: January 10, 2025

 

軽井沢フォトフェスト2024(KFF2024)応募要領

ご応募前に必ずご一読ください

■応募資格:プロ・アマチュア問わず、国籍も問わずどなたでも応募できます。

■撮影期間:2023年1月1日~2024年1月31日

■募集期間:2023年11月1日~2024年2月11日

■応募料:5枚まで無料 6枚目以降は5枚単位で2500円(6枚から10枚までは、1枚でも5枚でも2500円の追加費用が必要です。例:11枚の場合は5000円となります。)6枚目以降の応募は、1〜5枚目の応募と同じ様に応募をお願い致します。後日追加応募分の請求書を発行させていただき、指定の銀行口座への振込をお願い致します。

■応募作品の条件:対象撮影期間中に軽井沢町・御代田町・小諸市・東御市・嬬恋村、長野原町・佐久市、安中市のエリアにて撮影された作品であること。

応募者が撮影し、一切の著作権を有しているオリジナル作品であること。


生成AIにより作成した写真(全部、一部を含む)は応募できません。

未発表か否かは問いません。個人のホームページやSNSに投稿された作品、写真展などに出品された作品も応募可能です。


2023年KFFに応募した作品は再度応募できません。

なお、応募作品が他人の権利(著作権や肖像権等)に抵触するおそれがある場合は、事前に許諾を得た上でご応募願います。

組写真は、一つのファイルにコラージュとして作成された場合のみ受け付けます。

応募は本名にてお願いします。ハンドルネームでの応募、同じ人が異なる名前で二重に応募された場合は失格とします。

撮影期間外の写真の撮影日データを撮影期間内の日付に改ざんされた場合も、失格と致します。

マニピュレーションされた写真 (AI を使わずの補正やトリミングなど)は応募可能ですが、必ずその内容を写真メモに記載ください。第2審査ステージで元画像を送っていただきます。その場合、応募写真との内容が大きく異なりますと、審査員の評価が落ちる可能性(落選の可能性も含む)はありますのでご了承の上応募ください。

撮影禁止エリア(例えば、鉄道の線路内に入っての撮影など)での撮影ではないこと。ドローンでの撮影は許可を得たもの、航空法に基づいたものであること。

ジャンルは問いませんが(自然、料理、静物、ポートレートなど)、ファミリー向けイベントのため、フルヌードは展示対象外です。

■応募方法:KFF公式ホームページの応募ページより撮影データを送信願います。大まかな撮影場所も申請していただきますので、撮影時に場所を確認願います。フィルムで撮影された場合は、デジタルデータに変換してご応募願います。

主催者へのデータの持参・SDカードの郵送等での受け付けは致しません。

応募方法の個別指導はできませんので、ご了承お願いします。

◾️<重要>第2審査ステージで元データやネガは入賞の際に必要となりますので保管願います。

注意:カメラから携帯電話の写真ソフトに転送したデータは、SNS用の小さいデータに変換されていることがあります。応募の際はそのデータでもかまいませんが、入賞の際には、データサイズの大きな元データでないとプリントに耐えませんので、元データは消さずに保管願います。

■審査とその結果:審査委員会により、2024年2月末までを目安に、公正に審査致します。

入賞者へは、別途通知いたします。入選、落選のお問い合わせは、ご遠慮ください。

■賞:ターポリンでの野外展示。その他副賞は今後順次発表致します。

■入選・入賞作品の利用について:著作権は、撮影者に帰属します。主催者は、入選・入賞作品につき、審査結果の公表、主催者が今後主催するフォトコンテストの告知・宣伝、主催者及び後援者等関係団体が発行する広報誌などへの掲載を目的とした範囲で、主催者及び後援者等関係団体が運営するウェブサイト、写真展・イベント・展示会、印刷物、宣伝広告物などにおいて、入選・入賞作品を利用させていただきます。

なお、入選・入賞作品を商品化する場合は、当該商品をお渡しするなど、相応の対応をさせていただきます。

入選・入賞作品の利用にあたっては、入選・入賞作品を複製・改変(トリミングや色合いの変更他)をすることがありますので、ご了承ください。

■入選・入賞作品の展示:入選・入賞作品は、ターポリンに印刷し、所定の会場にて野外展示させていただきます。展示会場等は後日発表いたします。

■入選・入賞作品の無効・取り消し:入選・入賞作品またはそれらに写っている著作物・肖像等について、第三者から主催者に苦情、異議申立、使用差止、損害賠償など何らかの請求などがなされた場合、主催者は、当該応募を無効とし、入選・入賞を取り消す権利を有するものとします。この場合、応募者および入選・入賞者は、自らの責任と費用負担において、かかる請求などを処理解決し、主催者を免責するものとします。入選・入賞が取り消された場合、入選・入賞者は、主催者に対して賞金、賞牌、賞状、副賞を返還するものとします。返還に伴い発生した一切の費用は、応募者の負担となります。

応募者および入選・入賞者が、反社会的勢力の関係者に該当もしくは当該関係者と取引・交際している場合も、上記と同様の扱いとさせていただきます。

■個人情報の取り扱い:主催者は、応募に際してご提供いただいた個人情報を、KFFの運営に必要な範囲内で利用いたします。また、KFFおよび軽井沢観光協会からのニュースレター等をお知らせするために利用させていただきます。なお、ご希望によりいつでも辞退可能です。


Submission guidelines for Karuizawa Foto Fest 2024 (KFF2024)

Karuizawa Foto Fest 2024 (KFF2024) Application Guidelines

Please be sure to read all terms before submitting your entry.

Eligibility: Anyone can apply, regardless of nationality or level of photography (professional or amateur).

Eligible photography period: January 1, 2023 - January 31, 2024

■Submission Period: November 1, 2023 - February 11, 2024

■Entry Fee: Free of charge for up to 5 photos. After the 6th photo, 2500 yen for each additional submission of up to 5 photos (For example, for 11 sheets, the fee will be 5,000 yen.) For submitting the 6th photo and beyond, please repeat the same submission process as the first 5 photographs. A payment link will be sent to you later on to account for the extra photographs.

Entries must have been photographed in the areas of Karuizawa Town, Miyota Town, Komoro City, Tomi City, Tsumagoi Village, Naganohara Town, Saku City, and Annaka City during the eligible photography period (Jan 1, 2023- Jan 31,2024).

The work must be an original work made by the applicant and for which he/she owns all copyrights.

Photographs (including all or part of the photographs) created by AI are not eligible for entry.

Works posted on personal websites, social networking services, and works exhibited at photo exhibitions and other competitions are also eligible.

Entries that have already been submitted to the 2023 KFF may not be submitted again.

If there is a risk that your work may infringe on the rights of others (copyrights, portrait rights, etc.), please obtain permission before submitting your work.

Composites, diptychs, etc. are only accepted if submitted as one image file.

Please use your real name when submitting. Entries submitted under a handle name, or double entries by the same person under a different name, will be disqualified.

If you falsify the date data of a photo taken outside of the photo shooting period to a date within the shooting period, you will also be disqualified.

Manipulated photos (i.e., corrected or cropped without using AI) may be submitted, but please be sure to include this information in the photo memo. In this case, please be aware that if the content of the photo differs significantly from the submitted photo, there is a possibility that the judges will not evaluate the photo (including the possibility that the photo will not be selected).

Photographs must not be taken in areas where photography is prohibited (e.g., on railroad tracks, etc.). *Photographing with a drone must be in accordance with the Civil Aeronautics Law and other local rules and regulations.

Any genre of photography is acceptable (nature, food, still life, portrait, etc.), but since this is a family event, full nudity is not eligible for display.

How to apply: Please send your photo data from the application page on the official KFF website. Please confirm the location of the photo. If you shot on film, please convert the image to digital data for submission.

We will not accept data brought to the organizer or sent by SD card by mail.

We will not be able to provide individual guidance on how to apply.

◾️ <Important> Please keep the original data and negatives for the second jurying stage.

Note: Data transferred from your camera to your cell phone's photo software may be converted to smaller data for social networking. However, the original data must be large enough to be printed in order to be considered for a prize, so please keep the original data.

Judging and results: The jury will conduct fair and impartial judging by the end of February 2024.

Winners will be notified separately. Please refrain from inquiring about the selection or rejection of the entries.

Prize: Open-air exhibition on tarpaulins. Other prizes will be announced in due course.

The copyright of the winning entries belongs to the photographers. The organizer will use the winning entries for the purpose of publicizing the judging results, announcing and promoting future photo contests sponsored by the organizer, and publishing them in PR magazines and other materials issued by the organizer, sponsors, and other related organizations, as well as on websites, photo exhibitions, events and shows, printed materials, advertising materials, and other media operated by the organizer, sponsors, and other related organizations. The winning entries will be used on the websites operated by the organizers, sponsors, and other related organizations, as well as at photo exhibitions, events, exhibitions, printed materials, advertising materials, etc.

In the event that the winning works are commercialized, we will take appropriate measures, such as providing compensation (through products or payments) to the winners.

Please note that the winning works may be reproduced or altered (e.g., cropped, tinted, etc.) when they are used.

Exhibition of winning entries: Winning entries will be printed on tarpaulins and exhibited outdoors at designated venues. The exhibition venues will be announced at a later date.

In the event that a third party files a complaint, objection, injunction, claim for damages, or any other claim against the organizer in connection with the entries or the works or likenesses depicted in them, the organizer reserves the right to invalidate the entries and cancel the entries. In such cases, entrants and prize winners shall be responsible for handling and resolving such claims at their own expense and shall indemnify and hold the Sponsors and Organizers harmless from any and all such claims. In the event of cancellation of an award or prize, the winning entrant shall return any prizes, medals, certificates, etc. to the Sponsors and/or Organizers. All costs incurred in returning the prizes shall be borne by the entrant.

In the event that an entrant or an Honorable Mention Award winner falls under the category of a person related to antisocial forces, or has business or social relations with such a person, he/she will be treated in the same manner as described above.

Handling of Personal Information: The organizer will use the personal information provided by entrants to the extent necessary for the operation of the KFF. The organizer will also use the information to send you newsletters and other information from KFF and the Karuizawa Tourist Association. You may withdraw your application at any time if you wish.

第1回入選作品カタログの販売

エホンゴホン堂にて、第1回KFF2023 入選写真カタログを販売しております。

ご希望の方は、エホンゴホン堂の店頭にて購入されるか、エホンゴホン堂のインスタグラム(https://www.instagram.com/ehongohondou/ )へのメッセージでお申し込みください。

1冊1,200円(+消費税120円)+送料。限定販売ですので、無くなり次第、終了します。

エホンゴホン堂のホームページはここです。

https://www.ehongohondou.com/

2024 kff jurors 審査員

Kazuhiro SHIOZAWA 塩澤 一洋

http://shiology.org/

写真家・成蹊大学法学部教授・多摩美術大学、政策研究大学院大学 非常勤講師

 1969年東京生まれ。慶應義塾大学経済学部、法学部、大学院を経て、95年からブライダルフォトを中心に料理、ポートレイトなど幅広く活躍。米Apple社のCEOスティーブ・ジョブズ氏を撮影した写真はMacPeople誌や韓国のMacMadang誌の表紙、記事、各社のwebサイト及び米国の書籍に多数掲載。長年カメラやソフトウェアの開発に関わるとともに各地で写真講座の講師やコンテストの審査員を務める。例年春に開催されるCP+ではメーカーのステージに登壇。わかりやすい解説と軽妙なトークが好評。YouTubeに映像が公開されている。リコー「GR TV」にも出演。写真講座DVD「写真をカクシンしよう!!」発売中。

 大学教授として専門は民法、著作権法、知的財産法、法学教育方法論。東京大学先端科学技術研究センター特任助教授、スタンフォード大学ロースクール Center for Internet and Society 客員フェロー、慶應義塾大学総合政策学部特任教授、成蹊大学ロースクール、金沢大学ロースクール非常勤講師を歴任。

Photographer; Professor, Faculty of Law, Seikei University; Part-time lecturer, Tama Art University and National Graduate Institute for Policy Studies

Born in Tokyo in 1969. After graduating from the Faculty of Economics, Faculty of Law, and Graduate School of Keio University, he has been active since 1995 in a wide range of photographic fields, mainly bridal photography, but also food and portraiture. His photographs of Steve Jobs have appeared in MacPeople magazine, on the cover of MacMadang magazine in Korea, as well as in numerous articles, websites, and books. He has been involved in camera and software development for many years, teaches photography courses and serves as a juror in various competitions. He is a regular speaker on the manufacturers' stage at CP+; videos are on YouTube. He also appears on Ricoh's GR TV.

As a university professor, he specializes in civil law, copyright law, intellectual property law, and legal education methodology. He has been a specially-appointed associate professor at the Research Center for Advanced Science and Technology, the University of Tokyo, a visiting fellow at the Center for Internet and Society, Stanford Law School, a specially-appointed professor at Keio University, a part-time lecturer at Seikei University School of Law and Kanazawa University School of Law.

Shinya B シンヤB

https://shinyab.com/

写真家、教育者、ドラマトゥルク

下北沢 (東京) に生まれ、高校時代からアメリカで暮らし始める。ロイター通信社を経て、テンプル大学 Tyler School of Art にて MFA in Photography を所得。帰国後、テンプル大学のジャパンキャンパスにアート専攻を新設することを提案し、学科の立ち上げを行う。現在は、テンプル大学+昭和女子大学による日米グローバルキャンパスにて、「アート写真」の講座以外にも「写真の理論と実践」「コミュニティアート」などを担当中。

近年の写真展覧会として「作例 -- よくある質問と消えていく写真の言葉 (2022, Place M)」があり、毎年開催されている RICOH THETA (360度カメラ) 公式写真展「Beauty is all around」の審査員と展覧会のキュレーションを担当。ドラマトゥルク参加の劇場作品「T/IT: 不寛容について」が京都芸術センター、茅野市民会館で上演。Adobeフォトことはじめ講座の講師を2020年から勤めている

Photographer, Educator, Dramaturge 

Born in Shimokitazawa, Tokyo, Shinya B began living in the United States during high school. After working at Reuters news agency, he received an MFA in photography from the Tyler School of Art at Temple University. Upon returning to Japan, he proposed the establishment of an art major at Temple University's Japan Campus and launched the program. Currently, he teaches courses such as "Photography Theories and Practices" and "Community Art," in addition to "Art Photography" at the joint Japanese-American global campus of Temple University and Showa Women's University in Tokyo.

In recent years, he has curated and served as a jury for the annual RICOH THETA (360-degree camera) official photo exhibition "Beauty is all around," and held his own photography exhibition titled "Sakurei - Sakurei -- Commonly Asked Questions and the Words Disappearing from Photography" at Place M in 2022. He also participated in the theater production "T/IT: Regarding Intolerance," which was shown at the Kyoto Art Center and the Chino Civic Hall. He has been a photo lecturer for Adobe Inc. since 2020.

Hideko KATAOKA 片岡 英子

https://visura.co/HKataoka/about

Newsweek日本版 フォトディレクター

2001年から現職。2004年『Newsweek日本版』に写真で世界を伝える連載「Picture Power」を新設し、近く通算900回を迎える。2014年には写真集『10 Years of Picture Power 写真の力』を出版。

World Press Photo Contest、Sony World Photography Awardsの最終審査員、写真集『A Day in the World』(米、スウェーデン、スペインなど6カ国、2012)の共同編集などに携わり、FotoFest(米)、Hamburg Portfolio Review(独)、など、海外のポートフォリオ・レビューにも多く招聘されている。

東京工芸大学芸術学部非常勤講師。

2017年より東京写真美術館(TOPミュージアム)の外部審査委員を務めている。

Director of Photography at Newsweek Japan

Hideko Kataoka has been Director of Photography at Newsweek Japan, since 2001. She joined the magazine as a photographer in 1991, covering national news, social issues and portraiture of world business and cultural leaders.

As director of photography, she oversees and directs photography both for the printed and digital editions of the magazine as well as its special issues. In 2004, she created the “Picture Power” section in the magazine, a weekly photo essay that captures underreported topics from around the world. The book “Ten Years of Picture Power,” with selected photo stories from the section, was published in 2014.

Hideko is a lecturer in photojournalism and documentary photography at Tokyo Polytechnic University since 2013, and serves as a Member of the External Review Committee at the Tokyo Photographic Art Museum; she conducts portfolio reviews and has served as a juror at international photography festivals and competitions such as World Press

Photo,  FotoFest Meeting Place (Houston), and many others.

Yuri YAMADA 山田 裕理

https://topmuseum.jp

東京都写真美術館学芸員

IZU PHOTO MUSEUM(静岡)を経て現職。主な企画展に「フィオナ・タン アセント」展(2016)、「テリ・ワイフェンバック」展(2017)、「永遠に、そしてふたたび」展(2018)、「記憶は地に沁み、風を越え 日本の新進作家 vol.18」展(2021)、「本橋成一とロベール・ドアノー 交差する物語」(2023)ほか、「愛について アジアン・コンテンポラリー」展(2018)を笠原美智子と共同企画、「リバーシブルな未来 日本・オーストラリアの現代写真」展(2021)をナタリー・キングと共同企画。明治学院大学非常勤講師。

Curator of Tokyo Photographic Art Museum since 2018.

Curator of Izu Photo Museum (2014-2018).

Organized the exhibitions: Fiona Tan: “Ascent” (2016), Terri Weifenbach: “The May Sun” (2017), “Forever (and again)” (2018), “Memories Penetrate the Ground and Permeate the Wind: Contemporary Japanese Photography vol. 18” (2021), co-curated “I Know Something about Love: Asian Contemporary Photography” (2018) with Kasahara Michiko, and co-curated “Reversible Destiny: Australian and Japanese Contemporary Photography” (2021) with Natalie KING. Part-time lecturer of Meiji Gakuin University.

Takashi KAKISHIMA 柿島 貴志

https://www.poetic-scape.com/

ギャラリーディレクター

Kent Institute of Art and Design(現UCA/イギリス)Visual Communication course photomedia卒。2011年より東京・中目黒にてギャラリーPOETIC SCAPEを運営。写真をキュレーションの軸に据えながら、 近年は写真以外の作品も取り扱っている。また写真作品の額装や、執筆、講演なども行う。2017年より2021年まで京都芸術大学 芸術学部 通信教育部 写真コース非常勤講師。

Gallery Director

Graduated from the Kent Institute of Art and Design (now University for the Creative Arts in the UK) with a degree in Visual Communication specializing in photomedia. He has been running POETIC SCAPE gallery in Nakameguro, Tokyo since 2011. Although his curatorial work primarily involves photography, he has recently worked with other mediums as well. His other activities include framing photographic works, writing, and lecturing. From 2017 to 2021, he was a part-time lecturer in the Photography Course, Faculty of Art and Design at Kyoto University of the Arts Correspondence Education.

富士フイルム株式会社

Professional Imaging Division,

Imaging Solutions Group

2023年審査員からのメッセージはこちら

Yoko ISHII 石井陽子

http://yokoishii.com/

山口県生まれ。神奈川県在住。2011年3月、東日本大震災の2週間後に奈良を訪れ、人のいない街を自由に歩く鹿の姿にヴィジョンを得て、鹿を主題にした写真プロジェクトを始める。現在は、北海道から沖縄まで全国に撮影エリアを広げ、神の遣いから害獣まで棲む場所によって変わる鹿と人間のアンビバレントな関係を描いている。

2015年12月リトルモアより写真集「しかしか」刊行。2016年に銀座ニコンサロンで初個展を開催後、同年に大阪ニコンサロン、2017年に神戸・ミラージュ・ギャラリー、2019年に東京・KKAG、2022年にIG Photo Gallery、入江泰吉記念奈良市写真美術館、春日大社着到殿で写真展を開催。フランス、ドイツ、米国、マレーシア、ニュージーランド、台湾など、世界各地で作品を展示し、仏ル・モンド、英インディペンデント、米ニューヨーカー、ハフィントンポスト、ワイヤードなど各国のメディアで取り上げられている。

Takayuki NARITA 成田 貴亨

https://takayukinarita.wixsite.com/works 

愛知県出身。2013年より大阪を拠点に活動。 大文字の世界や社会といったものではない“世間”のようなものをフィールドを対象にして、作品ごとに撮影方法や観察 手段を変えながら制作をしている。近年は写真のみならずその額装や展示される空間の改変やリノベーションにまで制 作範囲が及ぶ。 2019年に成田直子との二人ユニット「チームびゅ(Team Vu)」の活動を開始。個人のアルバムや特定の地域に眠って いる写真の収集と聞き取りなどのリサーチ作業を元にした“撮らない写真”による写真作品などの制作もしている。