Back to All Events

KFF WORKSHOP No. 4 作品制作と向き合うための土台をつくる2日間「Foundation for Photographers」by 速水惟広 IHIRO HAYAMI


  • 軽井沢町 観光振興センター 2F 470-3 Karuizawa Karuizawa-cho, Kitasaku District, Nagano, 389-0102 Japan (map)

KFF WORKSHOP No. 4 作品制作と向き合うための土台をつくる2日間「Foundation for Photographers」by 速水惟広

軽井沢で自分らしい作品をつくるための基礎を学びませんか?

国内外のポートフォリオレビューやコンペティションでのジャッジ、また「T3 PHOTO FESTIVAL TOKYO」のファウンダーを務めて、日本と世界の架け橋を担う速水惟広氏を講師に招き、写真家がどのような工夫をすれば作品がよりよくなり、またどのような活動をすれば写真家として生き抜けるかを、2月18日(土)~19日(日)の2日間、少人数で学ぶワークショップを開催します。

長年、様々な写真関係者や写真家と交流し、その活動や作品に寄り添ってきた速水氏だからこそ、いままでの実例を元に、参加者それぞれの個性を活かしたアドバイスをすることができます。

美術館が多く、豊かな自然に囲まれ、多くのアーティストに愛されてきた軽井沢での「合宿スタイル」で行うため、参加者一人一人とゆっくりと対話しながら、それぞれの作品の未来について考えます。

参加者は限定6名。ぜひ、このワークショップを通じて、作品を発表して行く上で必要な知識や技術、思考方法を学び、持ち帰ってください。

<<こんな人にお勧め>>
☑グループ展や個展を開き、写真集も自分で制作するなど写真家として活動している人
☑作品をブラッシュアップして、国内外のコンペティションに応募して通過したい人
☑写真家としての活動をステップアップさせたい人
☑作品制作や活動方法に悩みがある人

<<ワークショップの内容>>
DAY1
2月18日(土)
10:00~12:00 
「自分らしい作品をつくるための基礎講座」(レクチャー)
・参加者同士の自己紹介
・作品制作における3W2Hというフォーマット
・写真家による作品へのアプローチ方法の違い
・現時点における自分のタイプを知る

写真というのはその歴史からも様々なアプローチの仕方があり、同時にその深淵なる魅力の源泉ともなっているメディアとしての領域の広さゆえに(また、その手軽さゆえに)迷い込むと泥沼のようでもあります。ここでは、作品制作を行う際の指針となるようなフォーマットと様々な作品の紹介を通じて、現時点における自分の目ざす作品の方向を探っていくという作業を行います。

12:00~14:00
休憩・ランチ
参加者同士の交流を兼ねてみんなで一緒に少し長めのランチをいただきます。(費用は各自支払い)

14:00~16:00
「プレゼンテーション方法を学ぶ」
・マーケティング&ネットワーキング:自分の作品の価値を知り、価値の伝え方を学ぶ
>知られなければ存在しないと同じ
>場所を選ぶことの重要性
>海外コンペやレビューの活用方法
>作家という在り方だけが写真の唯一解ではない。
>応援をしてくれる人たちのコミュニティをつくる
  
これは写真家に限った話ではありませんが、つくる活動と並行していかに売り込んでいくかが両輪として必要です。マーケティングやネットワーキングなどと言うと小難しい話のようですが、そうではなく、活躍している写真家たちが(意識的あるいは無意識のうちに)実践していることを事例と合わせてお話します。

16:00~17:00
「ポートフォリオレビュー」(前半/3名)
・参加者の方にお持ちいただいたポートフォリオを拝見し、速水氏がレビュー。参加者も一緒に作品を見て感想を言うことで写真を言語化する方法を学びます。

18:30
希望者でディナー

DAY2
10:00~11:00
「ポートフォリオレビュー」(後半/3名)
・参加者の方にお持ちいただいたポートフォリオを拝見し、速水氏がレビュー。参加者も一緒に作品を見て感想を言うことで写真を言語化する方法を学びます。

11:00~12:00
「それぞれの参加者ごとのアクションリスト制作」

12:00~13:30
希望者でランチ

14時頃 解散予定

<<参加費>>
10,000円(税込)
2日間のワークショップ費、会場費込
現地現金払い

一般定員:6名

<<申込方法>> (いずれかのフォームからお申し込みください)

PEATIX

Google Form

<<開催地>>

軽井沢町 観光振興センター 2F

〒389-0102 長野県北佐久郡軽井沢町軽井沢470番地3


※宿泊される方で「トラベルプラン」にご興味ある方は
下記よりお問い合わせください。
https://www.karuizawafotofest.jp/travel

※現地集合、現地解散となります。交通費・宿泊費は各自でお支払い下さい。
※食費は各自支払いとなります。

<<講師プロフィール>>
速水惟広 (はやみ いひろ)
T3 PHOTO FESTIVAL TOKYO(東京国際写真祭)ファウンダー。

<<講師プロフィール>>
速水惟広 (はやみ いひろ)IHIRO HAYAMI
T3 PHOTO FESTIVAL TOKYO(東京国際写真祭)ファウンダー。写真雑誌「PHaT PHOTO(ファットフォト)」編集長を経て、2017年に上野公園にて東京で初となる屋外型国際写真祭「T3 PHOTO FESTIVAL TOKYO」を開催。その後、2020年より東京駅東側エリアに舞台を移す。これまでに手掛けた主な企画展に「The Everyday -魚が水について学ぶ方法-」(共同キュレーター きりとりめでる、2022)、アレハンドロ・チャスキエルベルグ「Otsuchi Future Memories」(岩手県大槌町、2016ほか)。最近の活動に世界報道写真財団のJoop Swart Masterclass Selection Committeeメンバー(2020)、Photo Vogue Festival審査員(イタリア、2021)、Critical Mass審査員(米国、2022)など。

Founder of T3 PHOTO FESTIVAL TOKYO. After working as editor-in-chief of the photography magazine "PHaT PHOTO," he organized Tokyo's first outdoor international photography festival, "T3 PHOTO FESTIVAL TOKYO," in Ueno Park in 2017. The venue was then moved to the east side of Tokyo Station in 2020. Major exhibitions he has worked on include "The Everyday - How Fish Learn About Water" (co-curated by Kiritori Mederu, 2022) and Alejandro Chaskielberg's "Otsuchi Future Memories" (Otsuchi, Iwate, 2016 and others). His recent activities include being a member of the World Press Photo Foundation's Joop Swart Masterclass Selection Committee (2020), a juror for the Photo Vogue Festival (Italy, 2021), and a juror for Critical Mass (USA, 2022).

Want to learn the foundations of creating your own unique photographic work while staying in the beautiful resort that is Karuizawa?

Internationally-acclaimed curator Ihiro Hayami will lead this workshop. Besides being a portfolio reviewer and a worldwide competition juror, he is the founder of "T3 PHOTO FESTIVAL TOKYO." The workshop will be offered to a small group of participants over two days from February 18 (Sat.) to 19 (Sun.) to teach how photographers can improve their work and what kind of activities can help them survive as photographers.

Hayami has interacted with various photographers and key players in the photography industry and has closely watched their activities and works over the years. Based on past real-world examples, he can give advice that is catered to each participant.

Karuizawa is a town with many museums surrounded by beautiful nature and popular with artists. In this rich, cultural environment, each participant is given ample opportunity to engage in fruitful discussions and think through their work and future.

The number of participants is limited to six in order to maximize each individual’s time with Hayami-san. During this workshop, you will gain the knowledge, techniques, and ways of thinking necessary to present your work effectively, and you will take all of them home with you.

<Recommended for the following people>

☑ Those who have held group or solo exhibitions, published their own photo books, or are otherwise active in photography.

☑ Those who want to improve their work and win domestic and international competitions.

☑ Those who want to step up their activities as photographers

☑ Those who are troubled with the way they create their works or activities.

<Workshop Schedule>

DAY 1

February 18 (Saturday)

10:00-12:00 

Introductory lecture on how to create artwork that is unique to you

  • Self-introductions among participants

  • The 3W2H format in creating works of art

  • Differences among photographers' approaches to their creative process.

  • Get to know your voice at this point in time

Photography is a medium that has a long history and many different approaches. At the same time, it is a source of profound fascination, and because of its broad scope (and its ease of taking), it can be a maze where one can lose one’s way. In this lecture, we will explore the direction in which you should aim for your artwork at this point by seeing various works and formats that will serve as guidelines for your creative process.

12:00-14:00

Break and lunch

We will have a long lunch together to get to know each other and exchange ideas. (All participants pay for their own meal.)

14:00-16:00

Learn how to make an effective presentation.

Marketing & Networking: Learn the value of your own work and how to communicate that value.

> Not being known is the same as not existing.

> The importance of choosing the right place.

> How to take advantage of international competitions and reviews.

> Being an artist is not the only solution for photography.

> Create a community of people that supports you.

It is crucial to have a way to market your work along with your creative endeavors, and this doesn't just apply to photographers. Marketing and networking may sound complicated, but they are practiced by photographers consciously or subconsciously. Hayami will explain them with real-life examples.

16:00-17:00

Portfolio Review (first half / 3 participants)

Hayami will review the portfolios brought by the participants. Participants will also learn how to verbalize their photographs by looking at and commenting on the works together.

18:30

Dinner with those who wish.

DAY 2

10:00 - 11:00

Portfolio Review (second half / 3 participants)

Hayami will review the portfolios brought by the participants. Participants will also learn how to verbalize their photographs by looking at and commenting on the works together.

11:00-12:00

Each participant will make their own action list.

12:00-13:30

Lunch with those who wish

Dismissal around 14:00

<Tuition>

10,000 yen (tax included)

Includes 2-day workshop fee and venue fee

Cash payment on-site only

Capacity: 6 people

<Registration> (Please register via either form.)

PEATIX

Google Form

<Venue>

軽井沢町 観光振興センター 2F

470-3 KaruizawaKaruizawa-cho, Kitasaku District, Nagano, 389-0102, Japan

If you are interested in the "Travel Plan" for those who will stay at the hotel, please visit the below link.

https://www.karuizawafotofest.jp/travel

Please note that all participants will meet on-site.

Transportation and accommodation expenses are to be paid by participants.

Meals are to be paid by participants.

Previous
Previous
February 10

KFF WORKSHOP No. 3 「写真展を開くための必須スキル」- Takashi kakishima

Next
Next
February 23

KFF PHOTO TALK NO. 3: 「写真は可能か?」 -- 日米写真文化の比較を試みる - A comparative look at Japanese and american photographic culture - prof. SHINYA B